Een modern schilderij hoeft niet per definitie modern te zijn. Het is een kunstvorm die al voor de gouden eeuw is ontstaan, dus alweer meer dan 400 jaar.
Het is een vorm van schilderkunst die weer vele stromingen heeft voortgebracht. Het is dus een kunstvorm die niet heel jong hoeft te zijn. Het gaat ervan uit dat de kunstwerken uiting geven aan de emotionele kant en verscheidene thema’s. Dit kan geschilderd zijn als herkenbaar maar ook een volkome abstract schilderij of werk is mogelijk.
De abstracte schilderkunst is een tak of gebied binnen de moderne schilderkunst waarbij de aard van het thema aan de basis staat dus wat het belangrijkste is en als grondslag dient. De kunstenaar is helemaal vrij in het uitwerken hiervan. Vaak wordt gedacht dat het makkelijker is om bezig te zijn met abstracte schilderkunst maar dat is niet helemaal het geval.
Het is echt een kunst op zich waarin het hoofd en het gevoel goed in balans moeten zijn. Je kunt bijvoorbeeld in een abstract werk te snel te veel doen waardoor het allemaal wat minder overzichtelijk kan worden. Het moet je maar net liggen.
Zo aan het einde van de 19e eeuw onderging de schilderkunst een grote verandering. De schilderijen werden losser en spontaner en er werd veel buiten geschilderd door de introductie van de verftube. Lekkere losse schilderingen van het normale alledaagse leven waren onwijs populair. De twee stijlen, of manieren van werken waren het impressionisme en het symbolisme. Ook was er destijds veel invloed vanuit het oosten, waar veel decoratieve schilderskomst vandaan kwam. De Franse Romantische schilder Delacroix was ook een heel belangrijk persoon die invloed had hierin.
De kunstenaars in de 19e en 20e eeuw werden geacht alledaagse objecten en mensen in huiselijke omgeving zo nauwkeurig mogelijk weer te geven. Deze werden er goed voor betaald door de opdrachtgevers die de kunstwerken gebruikte als verfraaiing van het interieur en om macht en gezag uit te stralen. De kunstenaars waren dus mensen die vooral bezig waren met een ambacht. De zelfstandige schilderkunst bestond dus niet. Het was in hoofdzaak broodwinning.
In het begin van de 20e eeuw ontstonden er weer andere stijlen moderne schilderijen.
Heel apart zeker omdat het schilder meerdere perspectieven lijkt te hebben. Ook kwam daar het Expressionisme, expressieve schilderijen met veel en felle kleuren. Vaak vinden de mensen de werken wat minder om te zien zoals het eruit ziet maar gevoelsmatig wordt er veel aangeraakt wat precies de bedoeling is van de artiest. Dus communiceren doormiddel van het gevoel.
De bekendste vertegenwoordiger is waarschijnlijk kunstenaar Edward Munch.
Denk bijvoorbeeld aan de Schreeuw wat echt geluid schijnt te maken wanneer je erbij bent.
Het Futurisme is een andere stroming die ontstond in Italië.
De kunstenaar aldaar wilde afrekenen met het verleden en zich richten op de toekomst. Hele moderne schilderijen ontstonden hier met veel techniek en hele fantasievolle nieuwe steden.
Ze hadden echt genoeg van al het trage en ouderwetse.